piątek, 10 czerwca 2011

piosenka z pokazywaniem- żołnierze


      Proponuje nauczyć swoje dziecko bardzo łatwej piosenki ,, Żołnierze".
Dziecko rytmicznie maszeruje unosząc wysoko kolana, a następnie na słowa ,,bęben bije w tłum bum bum bum...'' - uderza ręką o podłogę.
Oto tekst:

Gdy żołnierze idą drogą
1,2,3
ziemia huczy im pod nogą
1,2,3
maszerujcie razem z nami 
borem, lasem dolinami
[MARSZ]
bęben bije w tłum
bum bum bum bum bum
bęben bije w tłum
bum bum bum
[ WYBIJANIE RYTMU O PODŁOGĘ]

zabawy paluszkowe- kominiarz

Oto kolejna znana zabawa paluszkowa. 

 

Idzie kominiarz

Idzie kominiarz
po drabinie
fiku miku
już w kominie!

Jeśli znacie Państwo podobne wierszyki-zabawy zapraszam do pisania!

czwartek, 9 czerwca 2011

co zrobić gdy dziecko nie chce jeść?


Problem z brakiem apetytu u dziecka ma najczęściej podłoże psychologiczne . Aby cieszyć się z tego, że dziecko je ładnie i bez problemów:
  • nie należy wprowadzać nerwowej atmosfery w czasie karmienia dziecka.
  • kategorycznie nie wolno zmuszać dziecka do jedzenia, ani krzykiem, ani groźbami, ani szantażem, czy straszeniem go. Tego typu metody nie tylko nie pomogą, ale wręcz nasilą nasz problem, a na samą myśl o kolejnym posiłku nasze dziecko będzie podenerwowane i straci cały apetyt. Czas posiłku powinien być czasem przyjemnym, kojarzonym tylko i wyłącznie z czymś pozytywnym.
Aby zachęcić nasze dziecko do jedzenia, warto:
  • przygotować mu posiłki, które będą nie tylko smaczne, ale i kolorowe oraz atrakcyjne wizualnie,









  • posiłki powinny być również urozmaicone, serwowane naprzemiennie, gdyż nawet dorosłych odstręcza wizja jedzenia po raz piąty w tygodniu tego samego posiłku.
  • można  nauczyć dziecko samodzielnego jedzenia. Samodzielne jedzenie będzie dla dziecka o wiele większą frajdą. 
  • warto pozwolić dziecku na zdecydowanie, co będzie jadło ograniczając wybór do dwóch  możliwości.

poniedziałek, 6 czerwca 2011

jak przewniąć niemowle?


                Młodym mamom wydaje się, że przewijanie niemowlęcia to najtrudniejsza czynność pod słońcem.
Absolutnie osoby, które tak uważają są w błędzie!
Aby przewinąć dziecko wystarczy:
  1. położyć niemowlę na przykrytej specjalną ceratą płaskiej powierzchni na wygodnej dla nas wysokości
  2. rozebrać malca
Uwaga!
Po rozebraniu zwłaszcza chłopcom, robi się zimno, wtedy to małe dzieci najczęściej siusiają mocząc rodzica. Aby temu zapobiec przykryj dziecko w czasie przewijania.

  3 ściągnąć pieluszkę
  4. obmyć zarówno okolice intymne dziecka jak i uda, aby zapobiec rozwojowi bakterii i odparzeniom.
dziewczynki
  • Pupę przemywać od przodu ku tyłowi, 
  • Przy każdym ruchu używać nowej czystej wilgotnej chusteczki do pielęgnacji.
  • Wyczyść dokładnie wszystkie zagłębienia i fałdki.
  • Po obmyciu  dokładnie osuszyć skórę. 
chłopcy
  • Dokładnie wytrzyj zanieczyszczenia z zakamarków wokół worka mosznowego oraz pod penisem.
  • Przetrzeć siusiaka, ale nie odciągaj napletka. Odchyl go delikatnie i oczyść wacikiem.
  • Przemywać skórę na pupie, brzuszku i udkach dziecka.
  • Posmarować pupę i zagłębienia wokół worka mosznowego kremem lub maścią przeciw odparzeniom.
  5.  posmarować pupę i fałdki ud kremem pielęgnującym, np Alantan,  Bepanthen, Linomag, Sudocrem,
  6. odpowiednio zapiąć pieluszkę. Rzepy musimy tak dopiąć, aby nie były one zbyt luźne czy też ciasne.

Uwaga! 
Noworodka powinnaś przewijać przynajmniej co trzy godziny, a także po każdej kupie. Skóra na pupie jest wrażliwa i łatwo może ulec odparzeniu.


Warto obejrzeć również ten filmik:

    niedziela, 5 czerwca 2011

    co zrobić w przypadku napadu złości u swojego dziecka?


    Większość dzieci między 2 a 4 rokiem życia od czasu do czasu miewa napady złości.  Ataki te bardzo często wywołane są w wyniku:
    • nadmiernego pobudzenia malca
    • wielkiego zmęczenia
    • jakiegoś zakazu
    • zmuszania dziecka do czegoś, na co nie ma ono aktualnie ochoty
    • wyraz frustracji dziecka
    Jak powinniśmy zareagować gdy dziecko rzuca przedmiotami, kładzie się na ziemię krzycząc i głośno płacząc?
    1. zachować spokój
    2. nie przekupywać dziecka ,, Jak się uspokoisz, to kupię Ci lalkę"
    3. nie krzyczeć, nie bić, nie ciągnąć dziecka
    4. odwrócić uwagę dziecka  ,, O! zobacz ..."
    5. dać wybór dziecku ,, Wolisz założyć czerwoną sukienkę czy tę niebieską?" zamiast ,, W co się chcesz dziś ubrać ?"
    6. gdy powyższe sposoby nie pomogą można zanieść dziecko w ustronne miejsce by się wyciszyło, uspokoiło, a następnie
    7. przytulić malca
    Pamiętajmy by zawsze gdy dziecko się uspokoi należy powiedzieć :
    •  że je kochamy
    • że jego zachowanie nie podobało nam się
    ,, Twoje zachowanie bardzo mi się nie podobało, źle zachowywałeś się, ale mimo to nadal bardzo Cię kocham" 

    sobota, 4 czerwca 2011

    biedroneczka mała- wiersz z pokazywaniem

    biedroneczka mała

               Biedroneczka mała            
    Dzieci raz spotkała
    Z tym się przywitała  
    Tego pogłaskała
    Temu pomachała
    Tego porwać chciała
    Z tym się pożegnała
    I do nieba poleciała

    piątek, 3 czerwca 2011

    jak nauczyć dziecko korzystać z nocniczka?

          
                         Naukę czystości można rozpocząć gdy dziecko ukończyło 18 miesiąc życia, jednak najbardziej odpowiednim terminem ,,odpieluszkowywania" naszego malca jest wiek 2 lat. Dziecko dopiero w tym wieku zaczyna rozumieć istniejący związek między sygnałami z pęcherza i jelit a oddawaniem moczu czy kału.
    Podczas nauki czystości powinniśmy uzbroić się w zapas majtek, spodenek i rajstopek oraz wielką cierpliwość i nie okazywać złości nawet jeśli kolejne zmoczenie dziecka w majtki was zdenerwuje. Gniew, krzyki nic nie pomogą, a mogą tylko zaszkodzić, bo malec wystraszy się i zacznie reagować nerwowo na naukę czystości.
    Pamiętajmy, że dziecko powinno dobrze kojarzyć siadanie na nocnik, inaczej się zrazi i nie będzie chciało z niego korzystać.
    Należy namawiać dziecko, ale nie zmuszać,  aby usiadło na nocnik:
    • po każdym posiłku,
    • przed snem
    • po przebudzeniu.
    Pamiętajmy o chwaleniu naszej pociechy jeśli uda się jej skorzystać z nocniczka. Robimy wielkie fanfary gdy zrobi ono do nocnika kupkę lub siusiu! To naprawdę motywuje malca!
    Na początku dziecko nie będzie potrafiło utrzymać moczu aż skorzysta z ubikacji. Więc jeśli nas zawoła, że ,, chce si" a widzimy, że już trochę majtki ma zmoczone- w dalszym ciągu  posadźmy je na nocnik, aby dokończyło robić siusiu już we właściwym miejscu.
    Nawet jeśli w ciągu dnia nasz malec kontroluje pęcherz, nie oznacza, że tak samo będzie w nocy. Może upłynąć wiele miesięcy zanim nauczy się tego, dlatego warto na początku zakładać na noc pieluszkę. Gdy dwa tygodnie z rzędu, po przebudzeniu malca jego pieluszka będzie sucha, możemy zrezygnować z pieluszki.
    Pamiętajmy jednak, że wypadki zmoczenia mogą się zdarzyć nawet gdy dziecko nauczone jest czystości.

    POWODZENIA KOCHANE  MALUSZKI 
                                                           I RODZICE!

    stonoga- zabawa ruchowa

                     Chciałam zaproponować bardzo łatwą zabawę dla maluszków pt. ,, Stonoga".
    Znane są mi dwie wersje tej zabawy ruchowej. Jedna przeznaczona jest dla dzieci młodszych, druga wersja dla nieco starszych. Pierwsza wersja pomocna jest w nauce liczenia, zaś druga- uczy poruszania się, orientacji w terenie. Dziecko będzie wiedziało jak iść do przodu, tyłu, w bok i skakać.
    Dzieci ustawiają się jedno za drugim chwytają się za rączki. Idą śpiewając tekst piosenki, opiekun pomaga.

    STONOGA wersja I

    Idzie sobie stonoga, stonoga, stonoga
    Gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga
    Hej!
    Pierwsza noga,
    Druga noga,
    Trzecia noga ....





    STONOGA wersja II

    Idzie przodem stonoga, stonoga, stonoga
    gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga
    Hej!
    Idzie tyłem stonoga, stonoga, stonoga
    gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga
    Hej!
    Idzie bokiem stonoga, stonoga, stonoga
    gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga
    Hej!
    Podskakuje stonoga, stonoga, stonoga
    gdzie nie spojrzysz tam noga, tam noga
    Hej!


    środa, 1 czerwca 2011

    co zrobić gdy dziecko boi się rozstań z Tobą?


                  Na pewno każdemu rodzicowi zdarzyło się, że jego pociecha przeraźliwie rozpaczała kładąc  się na progu, szarpiąc za torebkę,zasłaniając drzwi czy  wieszając się na jego nodze.
      Dziecko tak się zachowuje, ponieważ chce  zatrzymać jak najdłużej przy sobie  ważną dla siebie osobę. Maluch boi się zostać sam, gdyż nie wie, co  nastąpi, gdy rodzic zniknie mu z oczu.
    Co zrobić? 

    1. Powiedz dziecku kiedy się wrócisz, np.   „Mama wróci, po obiedzie", ,,jak będzie bajka”. 
    2. Nie  przedłużaj pożegnania, bo to sprawia, że malec będzie się czuł jeszcze bardziej zaniepokojony. 
    3. Znajdź sposób na rozbawienie malucha gdy się rozstajecie.
    4. Nie  znikaj bez słowa, bez pożegnania, gdyż dziecko nigdy nie będzie pewne, czy nagle mu nie znikniesz. 
    5. Przyzwyczajaj dziecko do rozstań. Na początku wychodź na godzinę, potem na dwie itd.

    wtorek, 31 maja 2011

    co zrobić gdy dziecko bije, kopie i gryzie ciebie oraz inne dzieci?

                        
             Często zrozpaczeni rodzice nie wiedzą dlaczego ich maluszek zachowuje się agresywnie wobec nich albo innych osób. Otóż, dzieci są bardzo impulsywne i do realizacji celu dążą  wszystkimi dostępnymi sposobami.
    Nie wiedzą, że bijąc, kopiąc lub gryząc  sprawiają innym ból albo przykrość, natomiast jeśli są tego świadome, to nie potrafią się jeszcze kontrolować.  
      Należy pamiętać, by nie  zgadzać się na takie zachowanie, w przeciwnym razie będzie się ono powtarzało coraz częściej.
    1. Należy powiedz stanowczo: „Nie wolno bić/szarpać/ gryźć innych”.
    2. Jeśli maluch nie reaguje, przytrzymaj go, złap go za rękę, wynieś z piaskownicy... 
    3. Gdy ochłonie, należy wytłumaczyć, dlaczego nie wolno robić takich rzeczy „Nie wolno bić, bo to boli”.  
    4. Należy nauczyć malucha przepraszać. 
    5. Po ustaleniu  przyczyny agresji warto podpowiedz malcowi, jak może radzić sobie w takich sytuacjach bez bicia czy gryzienia „Jeśli chcesz czyjąś zabawkę, poproś o nią albo zaproponuj w zamian swoją”
    Uwaga!:
    Nigdy nie można odpowiadać agresją na agresję – nie dawaj  klapsa dziecku! 
    Robiąc to, pokażesz mu, że agresywne zachowania są w porządku, tyle że wygrywa silniejszy.

    poniedziałek, 30 maja 2011

    piosenka z pokazywaniem -niedźwiadek

                         Zaśpiewajmy i pokazujmy razem razem piosenkę o niedźwiadku. To śmieszna a zarazem doskonała piosenka aby dziecko poznało części ciała oraz  sformułowanie  prawa ręka, noga oraz  lewa.

    Prawa łapka, lewa łapka
    ja jestem niedźwiadek
    prawa nóżka, lewa nóżka
    a tu jest mój zadek

    łubie miodek, kocham miodek
    podkradam go pszczółką
    prawą łapką lewą papką
                     czasem także rurką

    Kiedy dzieci zaczynają ząbkować i jak im pomóc złagodzić ból?


                          Pierwszy ząbek może pojawić się już około 5 miesiąca życia. Najczęściej jednak dzieci zaczynają ząbkować około pierwszych urodzin.
    Już w czwartym miesiącu życia można zauważyć objawy ząbkowania:
    - obfite ślinienie
    - rozpulchnione i zaczerwienione dziąsła
    -wkładanie przez malca do buzi rączek i różnych przedmiotów
    - płaczliwość dziecka
    Jak pomóc malcowi podczas ząbkowania?
    1. gdy dziecko nadmiernie się ślini należy dość często wycierać okolice ust i brody, by nie doprowadzić do bolesnych podrażnień skóry, jeśli takowe wystąpią, to  zaczerwienione miejsca należy smarowac tłustym kremem dla niemowląt
    2. gdy dziecku dokucza ból dziąseł przez wyżynające się zęby można:
    • dać schłodzony w lodówce gryzak wypełniony wodą
    • dać specjalną grzechotkę do gryzienia dla niemowląt ząbkujących, z częścią wypełnioną schłodzonym żelem.
    • posmarować dziąseł żelem na ząbkowanie 
    • delikatne masować dziąsła (palcem wskazującym lekko uciskać, centymetr po centymetrze dziąsło, w którym wyrzyna się ząb).

    kiedy dziecko ma zacząć myć zęby?

    Przyzwyczajenie dziecka do szczotkowania ząbków, zaczynamy już w wieku niemowlęcym.
    Po jedzeniu masujemy niemowlęciu dziąsła, pocierając je palcem wskazującym owiniętym  kawałkiem miękkiej tkaniny.
    W ten sposób u dziecka ząbkującego będzie to już odczucie znajome i łatwiej będzie zachęcić go do tej czynności. Wystarczy wtedy kupić miękką szczoteczkę dla małych dzieci i specjalną pastę. Wybierają Z początku dziecko będzie próbować ją ssać, lecz w końcu uczy się myć ząbki.
    Warto zastanowić się jak właściwie pielęgnować mleczaki u swojego dziecka.
    1. Należy zadbać   o właściwe nawyki żywieniowe u dziecka.
    - proponować  maluchowi produkty z niską zawartością cukru.
    - nie uczcie go jedzenia słodyczy
    - przed spaniem ani kiedy budzi się w nocy, nie podawajcie maluchowi słodkich napojów, zamiast tego zaproponujcie mu wodę.
    2. Warto zwrócić uwagę na skład pasty do zębów. Dobrze jest  stosować te o łagodnym zapachu i smaku, czyli zawierać łagodnie czyszczący żel krzemionkowy, o niskim współczynniku ścieralności szkliwa (na opakowaniu zapisane jako RDA = ok. 25 oraz wysoką zawartość ksylitolu, hamującego rozwój bakterii. Nie powinny się w niej jednak znajdować: mentol, fluor oraz barwniki i substancje konserwujące). Przykładem takiej pasty jest nenedent-baby.
    3. Aby zachęcić dziecko do czynności mycia zębów warto potraktujcie mycie zębów jak zabawę.
    Myjąc ząbki dziecku możecie opowiadać różne historie bądź puszczać relaksujące melodie tak, można również  przed tym zaśpiewać dziecku piosenkę o szorowaniu ząbków:
    szczotka, pasta kubek ciepła woda
    tak się zaczyna pierwsza przygoda,
    myje zęby, bo wiem dobrze o tym
    kto ich nie myje ten ma kłopoty
    żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć
    szczotko, szczotko hej szczoteczko
    o o o !
    zatańcz ze mną , tańcz kółeczko
     o o o !
    . w prawo, w lewo, lewo, prawo
    o o o !
    po jedzeniu kręć się żwawo
    w prawo, w lewo, lewo, w prawo
    o o o !
    po jedzeniu kręć się żwawo
    o o o !
    bo to bardzo ważna rzecz
    żeby zdrowe zęby mieć!
    Chodzi przede wszystkim o to, by miało ono z tym związane przyjemne skojarzenia i samo z chęciom upominało się o mycie zębów.
    4. Bardzo cennym i skutecznym sposobem zachęcenia pociechy do mycia zębów jest wspólne i systematyczne  ich mycie  - dwa, trzy razy dziennie po posiłku.

    poniedziałek, 23 maja 2011

    wierszyki z pokazywaniem dla maluszka- POLICZYMY

    Przedstawiam wierszyk dzięki któremu dziecko pozna części ciała oraz zrozumie  pojęcie para, tzn. nauczy się liczyć do dwóch

    Policzymy

    Policzymy, co się ma:
    mam dwie ręce,
     łokcie dwa,
    dwa kolanka,
    nogi dwie
    - wszystko pięknie zgadza się.
    Dwoje uszu, 
    oczka dwa,
    no i buzię też się ma.
    A ponieważ buzia je,
    chciałbym buzie też mieć dwie!

    czwartek, 19 maja 2011

    wierszyki z pokazywaniem dla maluszka- RĄCZKI I NÓŻKI

     Oto bardzo prosty wierszyk do pokazywania:

    Pięć paluszków rączka ma  
    Jedna robi pa, pa, pa,
    Druga robi pa, pa, pa.

     


    Nóżka tupie tup, tup, tup
    jeden skok i drugi skok
    teraz na dół hop, hop, hop.

    pociąg- zabawy ruchowe

    Maluszki uwielbiają te zabawę.
    A wystarczy, że kilka osób złapie się za ręce i będzie się poruszać w różnych kierunkach śpiewając tekst piosenki:
    Jedzie pociąg z daleka
    Na nikogo nie czeka
    Konduktorze łaskawy
    Zabierz nas do Warszawy!
    tut!!! tut!!!

    Miłej zabawy!


    środa, 18 maja 2011

    kółko graniaste- zabawa ruchowa

    Kółko graniaste to popularna zabawa ruchowa, bardzo prosta do przeprowadzenia.
    Jest ona bazą, podstawą do nauki dzieci dalszych zabaw w kółku.
    Oto słowa zabawy:
    kółko graniaste
    czterokańciaste
    kółko nam się połamało
    cztery grosze kosztowało
    a my wszyscy bęc

    wtorek, 17 maja 2011

    kiedy odstawić dziecko od piersi ?

                  
                    Bardzo wielu rodziców zastanawia się kiedy odstawić dziecko od piersi. To bardzo ważny moment w życiu malucha i jego rodziców. Nie należy go przegapić, bo jeżeli tak się stanie, to mogą wystąpić problemy z jedzeniem w przyszłości.
    Otóż, należy rozpocząć podawanie pokarmów stałych  gdy dziecko osiągnęło 5-6 miesiąc życia. Zmianę tę może  sugerować :
    - zwiększony apetyt dziecka w ciągu dnia,
    - przyjmowanie większych ilości pokarmu
    -  budzenie się w nocy i przyjmowanie pełnej porcji pokarmu.
    Istotnym czynnikiem, który powinien zachęcić rodzica do tych zmian jest zainteresowanie dziecka pożywieniem dorosłych. Zainteresowanie to przejawia się  następująco: 
    - intensywną obserwacją czynności jedzenia osoby dorosłej , po czym dziecko  sięga po pożywienie,
    - domaganiem się przez malucha skosztowania pokarmu .
    - dotykanie paluszkiem twarzy matki w chwili, gdy żuje pokarm.

    piosenki do śpiewania i grania na cymbałkach- ŻABKA MAŁA

    A oto tekst i nutki do grania na cymbałkach -  pioseneczki ,, była sobie żabka mała":
     TEKST

    Była sobie żabka mała
    re re kum kum
    re re kum kum
    która mamy nie słuchała
    re re kum kum bęc

    Na spacerek wychodziła
    re re kum kum
    re re kum kum
    innym żabkom się dziwiła
    re re kum kum bęc

    A na brzegu stare żaby
    re re kum kum
    re re kum kum
    harcowały jak te baby
    re re kum kum bęc


    Jedna  drugiej w ucho kwacze
    re re kum kum
    re re kum kum
    jak ta mała pięknie skacze              
    re re kum kum bęc   

    Ostrzegała ją mamusia
    re re kum kum
    re re kum kum
    by zważała na bociusia
    re re kum kum bęc

    Przyszedł bociek niespodzianie
    re re kum kum
    re re kum kum
    połknął żabkę na śniadanie
    re re kum kum bęc

    Teraz wszystkie żabki płaczą
    re re kum kum
    re re kum kum                                       
    że jej nigdy nie zobaczą
    re re kum kum bęc

    Z tego taki morał cały
    re re kum kum
    re re kum kum
    trzeba zawsze słuchać mamy
    re re kum kum bęc



    NUTKI NA CYMBAŁKI

    do do do mi sol sol sol mi
    re re fa fa mi mi sol sol
    do do do mi sol sol sol mi
    sol fa mi re do           

    la la la do sol sol sol mi
    re re fa fa mi mi sol sol
    la la la do sol sol do la
    sol fa mi re do 

    poniedziałek, 16 maja 2011

    balonik - zabawy ruchowe

    Z maluszkami oraz nieco starszymi dziećmi można pobawić się w sławnego ,, balonika".


    Zgromadzone blisko siebie dzieci trzymają się za ręce.  W miarę powtarzania słów:
    „Baloniku nasz malutki, 
     Rośnij duży okrąglutki.
     Balon rośnie, że aż strach” 
    - dzieci odchodzą powoli od siebie.
    Po słowach:
    „Przebrał miarę no i trach” 
    -dzieci puszczają się za ręce i przykucają lub padają.
    Powtarzamy tę zabawę kilkakrotnie
    Powodzenia!