wtorek, 31 maja 2011

co zrobić gdy dziecko bije, kopie i gryzie ciebie oraz inne dzieci?

                    
         Często zrozpaczeni rodzice nie wiedzą dlaczego ich maluszek zachowuje się agresywnie wobec nich albo innych osób. Otóż, dzieci są bardzo impulsywne i do realizacji celu dążą  wszystkimi dostępnymi sposobami.
Nie wiedzą, że bijąc, kopiąc lub gryząc  sprawiają innym ból albo przykrość, natomiast jeśli są tego świadome, to nie potrafią się jeszcze kontrolować.  
  Należy pamiętać, by nie  zgadzać się na takie zachowanie, w przeciwnym razie będzie się ono powtarzało coraz częściej.
  1. Należy powiedz stanowczo: „Nie wolno bić/szarpać/ gryźć innych”.
  2. Jeśli maluch nie reaguje, przytrzymaj go, złap go za rękę, wynieś z piaskownicy... 
  3. Gdy ochłonie, należy wytłumaczyć, dlaczego nie wolno robić takich rzeczy „Nie wolno bić, bo to boli”.  
  4. Należy nauczyć malucha przepraszać. 
  5. Po ustaleniu  przyczyny agresji warto podpowiedz malcowi, jak może radzić sobie w takich sytuacjach bez bicia czy gryzienia „Jeśli chcesz czyjąś zabawkę, poproś o nią albo zaproponuj w zamian swoją”
Uwaga!:
Nigdy nie można odpowiadać agresją na agresję – nie dawaj  klapsa dziecku! 
Robiąc to, pokażesz mu, że agresywne zachowania są w porządku, tyle że wygrywa silniejszy.

poniedziałek, 30 maja 2011

piosenka z pokazywaniem -niedźwiadek

                     Zaśpiewajmy i pokazujmy razem razem piosenkę o niedźwiadku. To śmieszna a zarazem doskonała piosenka aby dziecko poznało części ciała oraz  sformułowanie  prawa ręka, noga oraz  lewa.

Prawa łapka, lewa łapka
ja jestem niedźwiadek
prawa nóżka, lewa nóżka
a tu jest mój zadek

łubie miodek, kocham miodek
podkradam go pszczółką
prawą łapką lewą papką
                 czasem także rurką

Kiedy dzieci zaczynają ząbkować i jak im pomóc złagodzić ból?


                      Pierwszy ząbek może pojawić się już około 5 miesiąca życia. Najczęściej jednak dzieci zaczynają ząbkować około pierwszych urodzin.
Już w czwartym miesiącu życia można zauważyć objawy ząbkowania:
- obfite ślinienie
- rozpulchnione i zaczerwienione dziąsła
-wkładanie przez malca do buzi rączek i różnych przedmiotów
- płaczliwość dziecka
Jak pomóc malcowi podczas ząbkowania?
  1. gdy dziecko nadmiernie się ślini należy dość często wycierać okolice ust i brody, by nie doprowadzić do bolesnych podrażnień skóry, jeśli takowe wystąpią, to  zaczerwienione miejsca należy smarowac tłustym kremem dla niemowląt
  2. gdy dziecku dokucza ból dziąseł przez wyżynające się zęby można:
  • dać schłodzony w lodówce gryzak wypełniony wodą
  • dać specjalną grzechotkę do gryzienia dla niemowląt ząbkujących, z częścią wypełnioną schłodzonym żelem.
  • posmarować dziąseł żelem na ząbkowanie 
  • delikatne masować dziąsła (palcem wskazującym lekko uciskać, centymetr po centymetrze dziąsło, w którym wyrzyna się ząb).

kiedy dziecko ma zacząć myć zęby?

Przyzwyczajenie dziecka do szczotkowania ząbków, zaczynamy już w wieku niemowlęcym.
Po jedzeniu masujemy niemowlęciu dziąsła, pocierając je palcem wskazującym owiniętym  kawałkiem miękkiej tkaniny.
W ten sposób u dziecka ząbkującego będzie to już odczucie znajome i łatwiej będzie zachęcić go do tej czynności. Wystarczy wtedy kupić miękką szczoteczkę dla małych dzieci i specjalną pastę. Wybierają Z początku dziecko będzie próbować ją ssać, lecz w końcu uczy się myć ząbki.
Warto zastanowić się jak właściwie pielęgnować mleczaki u swojego dziecka.
1. Należy zadbać   o właściwe nawyki żywieniowe u dziecka.
- proponować  maluchowi produkty z niską zawartością cukru.
- nie uczcie go jedzenia słodyczy
- przed spaniem ani kiedy budzi się w nocy, nie podawajcie maluchowi słodkich napojów, zamiast tego zaproponujcie mu wodę.
2. Warto zwrócić uwagę na skład pasty do zębów. Dobrze jest  stosować te o łagodnym zapachu i smaku, czyli zawierać łagodnie czyszczący żel krzemionkowy, o niskim współczynniku ścieralności szkliwa (na opakowaniu zapisane jako RDA = ok. 25 oraz wysoką zawartość ksylitolu, hamującego rozwój bakterii. Nie powinny się w niej jednak znajdować: mentol, fluor oraz barwniki i substancje konserwujące). Przykładem takiej pasty jest nenedent-baby.
3. Aby zachęcić dziecko do czynności mycia zębów warto potraktujcie mycie zębów jak zabawę.
Myjąc ząbki dziecku możecie opowiadać różne historie bądź puszczać relaksujące melodie tak, można również  przed tym zaśpiewać dziecku piosenkę o szorowaniu ząbków:
szczotka, pasta kubek ciepła woda
tak się zaczyna pierwsza przygoda,
myje zęby, bo wiem dobrze o tym
kto ich nie myje ten ma kłopoty
żeby zdrowe zęby mieć trzeba tylko chcieć
szczotko, szczotko hej szczoteczko
o o o !
zatańcz ze mną , tańcz kółeczko
 o o o !
. w prawo, w lewo, lewo, prawo
o o o !
po jedzeniu kręć się żwawo
w prawo, w lewo, lewo, w prawo
o o o !
po jedzeniu kręć się żwawo
o o o !
bo to bardzo ważna rzecz
żeby zdrowe zęby mieć!
Chodzi przede wszystkim o to, by miało ono z tym związane przyjemne skojarzenia i samo z chęciom upominało się o mycie zębów.
4. Bardzo cennym i skutecznym sposobem zachęcenia pociechy do mycia zębów jest wspólne i systematyczne  ich mycie  - dwa, trzy razy dziennie po posiłku.

poniedziałek, 23 maja 2011

wierszyki z pokazywaniem dla maluszka- POLICZYMY

Przedstawiam wierszyk dzięki któremu dziecko pozna części ciała oraz zrozumie  pojęcie para, tzn. nauczy się liczyć do dwóch

Policzymy

Policzymy, co się ma:
mam dwie ręce,
 łokcie dwa,
dwa kolanka,
nogi dwie
- wszystko pięknie zgadza się.
Dwoje uszu, 
oczka dwa,
no i buzię też się ma.
A ponieważ buzia je,
chciałbym buzie też mieć dwie!

czwartek, 19 maja 2011

wierszyki z pokazywaniem dla maluszka- RĄCZKI I NÓŻKI

 Oto bardzo prosty wierszyk do pokazywania:

Pięć paluszków rączka ma  
Jedna robi pa, pa, pa,
Druga robi pa, pa, pa.

 


Nóżka tupie tup, tup, tup
jeden skok i drugi skok
teraz na dół hop, hop, hop.

pociąg- zabawy ruchowe

Maluszki uwielbiają te zabawę.
A wystarczy, że kilka osób złapie się za ręce i będzie się poruszać w różnych kierunkach śpiewając tekst piosenki:
Jedzie pociąg z daleka
Na nikogo nie czeka
Konduktorze łaskawy
Zabierz nas do Warszawy!
tut!!! tut!!!

Miłej zabawy!


środa, 18 maja 2011

kółko graniaste- zabawa ruchowa

Kółko graniaste to popularna zabawa ruchowa, bardzo prosta do przeprowadzenia.
Jest ona bazą, podstawą do nauki dzieci dalszych zabaw w kółku.
Oto słowa zabawy:
kółko graniaste
czterokańciaste
kółko nam się połamało
cztery grosze kosztowało
a my wszyscy bęc

wtorek, 17 maja 2011

kiedy odstawić dziecko od piersi ?

              
                Bardzo wielu rodziców zastanawia się kiedy odstawić dziecko od piersi. To bardzo ważny moment w życiu malucha i jego rodziców. Nie należy go przegapić, bo jeżeli tak się stanie, to mogą wystąpić problemy z jedzeniem w przyszłości.
Otóż, należy rozpocząć podawanie pokarmów stałych  gdy dziecko osiągnęło 5-6 miesiąc życia. Zmianę tę może  sugerować :
- zwiększony apetyt dziecka w ciągu dnia,
- przyjmowanie większych ilości pokarmu
-  budzenie się w nocy i przyjmowanie pełnej porcji pokarmu.
Istotnym czynnikiem, który powinien zachęcić rodzica do tych zmian jest zainteresowanie dziecka pożywieniem dorosłych. Zainteresowanie to przejawia się  następująco: 
- intensywną obserwacją czynności jedzenia osoby dorosłej , po czym dziecko  sięga po pożywienie,
- domaganiem się przez malucha skosztowania pokarmu .
- dotykanie paluszkiem twarzy matki w chwili, gdy żuje pokarm.

piosenki do śpiewania i grania na cymbałkach- ŻABKA MAŁA

A oto tekst i nutki do grania na cymbałkach -  pioseneczki ,, była sobie żabka mała":
 TEKST

Była sobie żabka mała
re re kum kum
re re kum kum
która mamy nie słuchała
re re kum kum bęc

Na spacerek wychodziła
re re kum kum
re re kum kum
innym żabkom się dziwiła
re re kum kum bęc

A na brzegu stare żaby
re re kum kum
re re kum kum
harcowały jak te baby
re re kum kum bęc


Jedna  drugiej w ucho kwacze
re re kum kum
re re kum kum
jak ta mała pięknie skacze              
re re kum kum bęc   

Ostrzegała ją mamusia
re re kum kum
re re kum kum
by zważała na bociusia
re re kum kum bęc

Przyszedł bociek niespodzianie
re re kum kum
re re kum kum
połknął żabkę na śniadanie
re re kum kum bęc

Teraz wszystkie żabki płaczą
re re kum kum
re re kum kum                                       
że jej nigdy nie zobaczą
re re kum kum bęc

Z tego taki morał cały
re re kum kum
re re kum kum
trzeba zawsze słuchać mamy
re re kum kum bęc



NUTKI NA CYMBAŁKI

do do do mi sol sol sol mi
re re fa fa mi mi sol sol
do do do mi sol sol sol mi
sol fa mi re do           

la la la do sol sol sol mi
re re fa fa mi mi sol sol
la la la do sol sol do la
sol fa mi re do 

poniedziałek, 16 maja 2011

balonik - zabawy ruchowe

Z maluszkami oraz nieco starszymi dziećmi można pobawić się w sławnego ,, balonika".


Zgromadzone blisko siebie dzieci trzymają się za ręce.  W miarę powtarzania słów:
„Baloniku nasz malutki, 
 Rośnij duży okrąglutki.
 Balon rośnie, że aż strach” 
- dzieci odchodzą powoli od siebie.
Po słowach:
„Przebrał miarę no i trach” 
-dzieci puszczają się za ręce i przykucają lub padają.
Powtarzamy tę zabawę kilkakrotnie
Powodzenia!

niedziela, 15 maja 2011

chowany - zabawy ruchowe

Zapewne większość z nas zna zabawę w chowanego.
Warto pobawić się w tą fantastyczną zabawę z naszym maluszkiem. Ta propozycja to prosty sposób na aktywne spędzenie czasu ze swoim dzieckiem i całą rodziną na świeżym powietrzu, wzmacniające  więzi rodzinne!
Polecam
A oto krótki opis zabawy;
Uczestnik zabawy odwrócony twarzom do ściany wypowiada głośno poniższy tekst:
Pałka zapałka dwa kije,
kto się nie schowa ten kryje
1,2,3,4,5...
Szukam

W tym czasie pozostałe osoby chowają się w różnych miejscach oczekując, aż szukający ich odnajdzie.
Jeżeli bawimy się z małymi dziećmi to chowajmy się razem z nimi, np. mama z dzieckiem chowa się, a tata szuka lub odwrotnie.
Dla starszych dzieci istnieje wersja rozszerzona. Różni się od powyższej tym, że chowający nie czeka, aż go odnajdą, tylko próbuje zaklepać się w ustalonym wcześniej  miejscu. Szukający gdy tylko zauważy schowaną osobę od razu próbuje go ,,zaklepać".

sobota, 14 maja 2011

piosenka z pokazywaniem- MRÓWKA BIGBITÓWKA

Proponuję bardzo prostą piosenkę o mrówce ,,bigbitówce".
Podczas słów:
                         Zieloną doliną idzie mrówka,
                         Mała mrówka ,,bigbitówka",
                         Zieloną gitarkę w łapce ma,
                         I tak sobie na niej gra,
Chodzimy po kółeczku, trzymając się za ręce, a następnie klaszczemy wyśpiewując słowa:
                         Mrówka, mrówka
                         Mrówka ,,bigbitówka"
                         Mrówka, mrówka                         
                         Mrówka bigbitówka

dlaczego dziecko zasypia i budzi się z płaczem w łóżeczku, co wówczas zrobić?

Bardzo często rodzice martwią się faktem, że ich dziecko zasypia i budzi się z płaczem.
Dzieje się to dlatego, że  nie czuje się ono w nim bezpiecznie, nie lubi swojego miejsca odpoczynku.
Należy więc zachęcić swojego malucha, aby polubiło przebywanie w łóżeczku.
Otóż jest to bardzo proste. Powinniśmy spowodować by sypialnia kojarzyła się dziecku z miejscem  zabawy. Jak to zrobić?
Raz lub dwa razy w ciągu dnia warto pozostawić dziecko w łóżeczku, zostawiając mu tam kilka jego ulubionych zabawek.
Warto pamiętać, by na początku przyzwyczajania malucha nie oddalać się zbyt daleko od swojej pociechy.  Nie musimy siedzieć przy dziecku, ale powinniśmy przebywać w tym samym pokoju co one. Wówczas wzmacniamy bezpieczeństwo swoją osobą.  Z czasem stopniowo opuszczamy na coraz dłuższe okresy pokój.
Nagradzajmy uśmiechem i miłym powitaniem czy wesołą piosenką, gdy dziecko obudzi się bez płaczu, natomiast jeśli obudziło się ono płaczące- spokojnie podnosimy i przytulamy dziecko bez nadmiernego pocieszania i słów budzących sympatię.
Dziecko musi zrozumieć, że wolimy jak budzi się radosne.

poniedziałek, 9 maja 2011

piosenka z pokazywaniem- KRASNOLUTKI

Tę piosenkę znają wszystkie przedszkolaki.
Warto by poznało ją i Twoje dziecko!
Oto ona:
My jesteśmy krasnoludki
 hopsa sa,
hopsa sa
pod grzybkami nasze budki
hopsa sa, 
hopsa sa


Jemy nóżki żabie łapki
oj tak, tak
oj tak, tak
A na głowach krasne czapki
to nasz znak
to nasz znak

Gdy  ktoś zbłądzi to trąbimy
tru tu tu,
tru, tu, tu
Gdy ktoś senny to uśpimy
lu,lu,lu
lu,lu,lu


Gdy ktoś skrzywdzi krasnolutka
oj joj joj
oj joj joj
To zapłacze niezabudka
oj joj joj
oj joj joj

zabawy paluszkowe- RAK

Dzieci od najmłodszych lat swojego życia zaczynają interesować się swoim ciałem. Już niemowlęta z ciekawością oglądają swoje paluszki śledząc każdy ich ruch. Warto więc pobawić się z dzieckiem jego rączkami. Najbardziej znana zabawa paluszkowe to:

,, idzie rak"
idzie rak
nieborak
czasem naprzód
czasem wspak
idzie rak
nieborak
jak ugryzie
będzie znak

niedziela, 8 maja 2011

piosenki do śpiewania i grania na cymbałkach

Warto rozwijać zdolności muzyczno- motoryczne swojego malucha. Do tego celu możemy wykorzystać troszkę zapomniane kolorowe cymbałki.  Zagraj na nich maluszkowi gamę i inne znane Ci piosenki. Oto nutki do popularnej piosenki- ,, Panie Janie", którą warto nauczyć swoje dziecko.
NUTKI
do re mi do
do re mi do
mi fa sol
mi fa sol
sol la sol fa mi do
sol la sol fa mi do
do sol do
do sol do
TEKST
Panie Janie
Panie Janie
rano wstań
rano wstań
wszystkie dzwony biją
wszystkie dzwony biją
bim, bam, bam
bim, bam, bam

czwartek, 5 maja 2011

piosenka z pokazywaniem-Oli oli Anko

Oli, oli Anko
klęknij na kolanka
złap się pod boczki
złap się za warkoczki
umyj się
uczesz się
I wybieraj kogo chcesz

kiedy jest czas na picie z kubeczka?

            Trudno określić kiedy jest właściwy moment na wprowadzenie picia z kubeczka. Każde dziecko jako indywidualność w różnym tempie osiąga pewne umiejętności, dlatego należy obserwować swojego maluszka. Samodzielne picie z kubeczka już możemy wprowadzać, gdy zauważymy, że dziecko objawia chęć picia z naszych filiżanek, szklanek lub butelek. Zachęcamy je wówczas do samodzielnego picia. 
Wiedząc że dopóki dziecko nie nauczy się kontrolowania strumienia płynu, będzie on wypływał bokiem, zamiast trafiać do ust, dlatego ograniczamy nieporządek i własną frustrację, zakładając maluszkowi winylowy śliniaczek.·
Dziecko chwalimy tylko wtedy, gdy  zdoła naprawdę wypić płyn, a nie, kiedy trzyma tylko kubek, rozlewając jego zawartość na prawo i lewo, wówczas będzie wiedziało, że cieszymy się jak ładnie pije a nie jak bawi się piciem. A oto nam przecież chodzi!

środa, 4 maja 2011

piosenka z pokazywaniem- tata



Gdy na morzu                                                                                          [ ruchy rękoma naśladujące fale]
Wielka burza                                                                                              [ wymachy rękoma nad głową]
Tata ze mną w łodzi jest                 [ wskazujemy palcem na drugą osobę, a następnie na siebie]
Gdy na morzu                                                                                           [ ruchy rękoma naśladujące fale]
Wielka burza                                                                                              [ wymachy rękoma nad głową]

Tata ze mną w łodzi jest                 [wskazujemy palcem na drugą osobę, a następnie na siebie]Ręką mocno trzyma mnie                                                                            [ chwytamy się za dłonie]
Łódka nie kołysze się                                                                                                 [ kołyszemy na boki]
Gdy na morzu                                                                                           [ ruchy rękoma naśladujące fale]
Wielka burza                                                                                              [ wymachy rękoma nad głową]

Tata ze mną w łodzi jest                           [ wskazujemy palcem na drugą osobę, a następnie na siebie]

wtorek, 3 maja 2011

wierszyki z pokazywaniem dla maluszka

Proponuje kolejny wierszyk, tym razem o rączkach:


Małe rączki sobie klaszczą,
Czasem także się pogłaszczą,
I w kolanka zastukają,
No i dzieciom pomachają
Pa, pa...

poniedziałek, 2 maja 2011

stary niedźwiedź- zabawy ruchowe

Warto aby nasz malutki ,, chodziaczek" znał różne zabawy, również te z naszego dzieciństwa.
Nauczmy go więc bawić się w starego niedźwiedzia. Oto słowa dla przypomnienia:

Stary niedźwiedź mocno śpi 
                                                               Stary niedźwiedź mocno śpi
My się go boimy 
Na palcach chodzimy
Jak się zbudzi to nas zje
Jak się zbudzi to nas zje
Pierwsza godzina niedźwiedź śpi
Druga godzina niedźwiedź chrapie
Trzecia godzina niedźwiedź łapie

piosenki z pokazywaniem- mini zoo

Moje dzieciaczki uwielbiają jak śpiewam im różne pioseneczki, szczególnie te z pokazywaniem.
Oto tekst piosenki o zwierzaczkach:

Tu stoją krokodyle                                                      [ naśladowanie paszczy krokodyla]
I orangutany                                                                [ kołysanie na boki]
Dwa malutkie wężyki                                                   [ wężykowe ruchy rękoma]
I królewski orzeł                                                          [ naśladowanie machania skrzydeł]
I kot                                                                            [ dwa palce przy głowie jako uszy]
I mysz                                                                         [ dwa palce pod nosem jako wąsy]
I bardzo duży słoń                                                       [ LR podtrzymuje PR ugiętą w łokciu- trąba]
Dlaczego jeszcze nie ma?                                       [ rozglądamy się w prawo i lewo, dłoń przy skroni]
dwóch nosorożców                                                     [ ruchy kciukami do tyłu]
la, la, la, la, ( klaśnięcie)la, la, la, la 2x                          [ ,, kołowrotki" rękoma, klaśnięcie]

niedziela, 1 maja 2011

wierszyki z pokazywaniem dla maluszka

Chciałam zaproponować wierszyk, który można wyrecytować swojemu maleństwu. Uczy on podstawowych części ciała i czynności jakie można wykonać przy ich pomocy.

             Rączki robią klap, klap, klap                                         [ klaszczemy w dłonie]
    Nóżki robią tup, tup, tup                                                [ tupiemy nogami]
             Tutaj swoją główkę mam                                              [ wskazujemy na głowę]
              I na brzuszku bam, bam, bam                                         [ dotykamy brzuszka ]